Generation Alpha - Sveriges mest köpkraftiga generation?Generation Alpha, barn födda 2010 och framåt, kan vara Sveriges mest köpkraftiga generation. En undersökning gjord av Ungdomsbarometern visar att de ser sig som konsumenter redan i lågstadieåldern. Samma undersökning visar att 47% är intresserade av att tjäna pengar och att en av fyra lågstadieelever anser att shopping är ett intresse. Igår dök jag in hos Ekonomiekot Extra i P1, Sveriges radio, där vi pratade om det här. Hur reagerar du på det du läser? Är det förvånande?Egentligen inte. Generation Alpha är en påläst generation och de har tidigt egna pengar att röra sig med. Hela världens butiker och marknadsföring finns i deras telefoner. Sociala medier och konsumtion är tätt kopplat till identitetssökande och intressen. Det är några av de saker som gör att de ser på sig själva som konsumenter, till skillnad från tidigare generationer som naturligtvis också behövde kläder och annat, men där en vuxen kanske var den som handlade och betalade. Utbudet och flödet av påverkan från sociala medier och annan marknadsföring var inte i närheten så omfattande som det är nu.Generation Alpha - en påläst generationGeneration Alpha beskrivs också som en generation som är optimistiska inför framtiden och att de anser sig ha möjlighet att påverka. Det är ju fantastiskt! Samtidigt visar andra rapporter att den psykiska ohälsan ökar även bland barn.Hur det går ihop beror förstås på hur man ställt frågor i olika undersökningar, vad man har mätt och hur man exempelvis har mätt optimism. Men tydligt blir att vi behöver ha flera tankar och perspektiv i huvudet samtidigt. Att vi har med en härlig generation att göra, men där vi också behöver vara varsamma med dom, stötta och guida och förstå den värld de växer upp i. Ja, hela världen finns ju i deras mobiler.. Så var det inte för tidigare generationer. Generation Alpha - identitetssökande och sociala medierJag tänker också att vi behöver hålla ett öga på identietssökandet och hur personer i sociala medier påverkar barnen, hur konsumtion och yta påverkar och att vi (eftersom informationsflödet är så stort) behöver trycka på annat som finns inuti människan oavsett yta, pengar och konsumtion. Sånt påverkar deras sökande av ett jag och sig själva. Jag tänker också att vi behöver vara extra noga med att ge dom koll på pengar, pengars värde, koll på konsumtionens påverkan och goda ekonomiska vanor. Och kanske öppna upp ett samtal om de största frågorna av dem alla, förutom sökandet efter sin identitet: Vad är lycka? Vad är sann rikedom i livet?Vanor och beteenden etablerar sig tidigt och de är i en tid i sina liv då de är mycket formbara och påverkas av andra runt omkring. Det gäller att fundera på vad vi vill skicka med dom. Det fina är att vi kan ta vara på att de är en generation med intresse för pengar och ekonomi, att de är pålästa, har en optimistisk syn på framtiden och ser sina möjligheter att påverka. Guldläge, alltså!Vad tänker du om det du läser?Vill du lyssna? Här hittar du avsnittet "Unga shoppar och vill tjäna mycket pengar".